Senatorii au aprobat luni Noul Cod fiscal, insa cu unele modificari fata de varianta lansata in dezbatere publica de Ministerul Finantelor (MFP). Printre principalele noutati se numara faptul ca microintreprinderile care nu au angajati ar putea plati un impozit de 5%, spre deosebire de cota de 3% plus 1.530 de lei propusa de MFP.
Potrivit informatiilor publicate pe site-ul Senatului, proiectul de lege privind Noul Cod fiscal a fost adoptat luni de senatori, urmand sa fie trimis la Camera Deputatilor pentru votul final.
Senatorii au adus mai multe amendamente documentului initial propus de Ministerul Finantelor. Printre acestea se numara si schimbarea modului de impozitare a microintreprinderilor care nu au angajati.
Conform raportului comisiei sesizate in fond, microintreprinderile care nu au salariati ar putea plati un impozit de 5% pe veniturile inregistrate.
In schimb, MFP propuse initial ca microintreprinderile fara angajati sa plateasca un impozit de 3% + 1.530 lei trimestrial, suma care urma sa fie actualizata in functie de evolutia salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata.
Astfel, taxa suplimentara de 1.530 de lei a fost eliminata si s-a introdus o cota de 5% pentru microintreprinderile fara angajati.
Concret, microintreprinderile ar putea fi impozitate dupa cum urmeaza:
- 1% pentru microintreprinderile care au doi sau mai multi salariati;
- 3% pentru microintreprinderile care au un singur salariat;
- 5% pentru microintreprinderile care nu au salariati.
De asemenea, cota de 3% urmeaza sa se aplice si pentru microintreprinderile care nu se incadreaza la primele doua puncte si care se afla in una dintre urmatoarele situatii:
- divolzare, urmata de lichidare;
- inactivitate temporara;
- declarare pe propria raspundere a nedesfasurarii de activitati la sediul social/sediile secundare.
Noul Cod de procedura fiscala nu a primit inca votul senatorilor
Desi a fost inscris pe agenda de luni a plenului Senatului, aflandu-se in procedura de urgenta, proiectul de lege privind Noul Cod de procedura fiscala nu a fost aprobat inca de senatori.
Acest lucru vine in contextul in care Noul Cod de procedura fiscala prevede ca mai multe categorii de profesionisti, printre care avocati, notari, contabili, consultati fiscali, precum si banci, ar putea fi obligati sa transmita zilnic catre ANAF operatiunile in lei sau in valuta desfasurate de clientii lor, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 5.000 euro. Dispozitiile au starnit reactii atat din partea Uniunii Nationale a Barourilor din Romania, cat si din partea Camerei Consultantilor Fiscali, ambele organizatii propunand eliminarea respectivelor prevederi intrucat incalca secretul profesional.
De asemenea, Noul Cod de procedura fiscala prevede o noua penalitate, penalitatea de nedeclarare. Aceasta penalitate a mai fost inclusa si in varianta proiectului de act normativ propusa de MFP in 2014, despre care puteti citi AICI.
In plus, proiectul de lege privind Noul Cod de procedura fiscala mai cuprinde urmatoarele aspecte:
- dobanda in cazul platii cu intarziere a obligatiilor fiscale administrate de ANAF sa fie de 0,02%, pe zi de intarziere fata de 0,03% in prezent, avand in vedere noua penalitate de nedeclarare. Acest nivel zilnic corespunde unui nivel anual de 7,3%. La acest nivel se adauga si nivelul de 7,3% al penalitatilor de intarziere, rezultand un nivel total al accesoriilor de 14,6% pe an. De precizat ca prin reducerea nivelului dobanzilor, se asigura reducerea sarcinii accesoriilor in cazul contribuabililor care declara corect obligatia fiscala datorata;
- in vederea aplicarii principiului proportionalitatii in ceea ce priveste accesoriile in materie fiscala, s-a prevazut un nivel de 1,2% al majorarilor de intarziere pe luna sau fractiune de luna in cazul obligatiilor fiscale administrate de organele fiscale locale, fata de 2% in prezent;
- in procedura de atragere a raspunderii solidare, s-a clarificat procedura audierii inaintea emiterii deciziei de catre organul fiscal, in sensul ca persoana in cauza are dreptul sa isi prezinte in scris punctul de vedere, in termen de 5 zile lucratoare de la data audierii. In plus, s-a reglementat sanctionarea cu nulitatea a deciziilor de atragere a raspunderii solidare emise fara audierea prealabila a persoanei careia i s-a atras raspunderea;
- posibilitatea contestatorului de a-si sustine oral contestatia in fata organului competent cu solutionarea acesteia, situatie in care se va convoca si organul fiscal emitent, scopul fiind dezbaterea contradictorie a cauzei;
- posibilitatea efectuarii indreptarii erorilor materiale din documentele de plata ale contribuabililor si in cazul in care plata s-a efectuat intr-un cont al altui buget decat cel al carui venit este creanta platita;
- avizul de inspectie fiscala sa fie comunicat in toate cazurile, chiar si daca aceasta presupune comunicarea la inceperea inspectiei;
- s-a extins de la 3 la 5 zile lucratoare de la data incheierii inspectiei fiscale dreptul contribuabilului de a prezenta, in scris, punctul de vedere cu privire la constatarile inspectiei fiscale. In cazul marilor contribuabili, termenul este de 7 zile. Termenul poate fi prelungit pentru motive justificate cu acordul conducatorului organului de inspectie fiscala;
- S-a eliminat taxa extrajudiciara de timbru pentru eliberarea certificatului de atestare fiscala emis de organele fiscale, la solicitarea persoanelor fizice, in scopul reducerii poverii administrative, precum si a diminuarii birocratiei;
- posbilitatea ca, la cererea contribuabilului si in scopul platii obligatiilor fiscale suplimentare, pe perioada desfasurarii inspectiei fiscale, organele de inspectie fiscala sa poata emite decizii de impunere provizorii pentru obligatiile fiscale suplimentare aferente unei perioade si unui tip de obligatie verificate;
- dreptul contribuabililor de a se adresa instantei de contencios administrativ in situatia in care contestatia nu a fost solutionata de organul competent in termen de 6 luni de la data depunerii;
- incetarea de drept a masurilor asiguratorii, dispuse potrivit Codului de procedura fiscala, care au fost luate inainte de emiterea titlului de creanta atunci cand titlul de creanta nu a fost emis si comunicat in termen de cel mult 6 luni de la data la care au fost dispuse masurile asiguratorii;
- regimul obligatiilor fiscale accesorii pe perioada suspendarii executarii actului administrativ fiscal, dispusa de instanta, in sensul ca pe aceasta perioada nu se datoreaza penalitati de intarziere, ci se datoreaza doar dobanzi;
- s-au extins regulile de compensare si la nivelul grupului fiscal, fiind astfel posibila compensarea sumei negative a taxei pe valoarea adaugata solicitata la rambursare de reprezentantul unui grup fiscal constituit potrivit Codului fiscal cu obligatiile fiscale ale membrilor grupului;
- posibilitatea contribuabililor de a depune, in vederea suspendarii executarii silite sau a neinceperii acesteia, drept garantie, scrisori de garantie ori polite de asigurare de garantie emise de institutii de credit sau de societati de asigurare, din tara sau din strainatate;
- s-a reglementat institutia radierii inregistrarii fiscale, ca fiind actiunea de retragere a codului de identificare fiscala la incetarea calitatii de subiect de drept fiscal. In cazul incetarii existentei persoanei juridice sau decesului contribuabilului persoana fizica, radierea se efectueaza de organul fiscal din oficiu, iar in celelalte cazuri prin depunerea unei declaratii de radiere.
Noile Coduri fiscale au fost inregistrate pe 27 martie la Senat, in calitate de prima camera sesizata, dupa ce au fost adoptate de Guvern in sedinta din 25 martie. Proiectele de lege privind Noul Cod fiscal si Noul Cod de procedura fiscala au fost lansate in dezbatere publica pe 18 februarie pe site-ul Ministerului Finantelor si tot in aceeasi zi in prima lectura pe agenda de lucru a Guvernului.
In situatia in care vor fi aprobate de parlamentari, acestea ar urma sa intre in vigoare la 1 ianuarie 2016.
Lasă un comentariu